אתר התיירות המוביל לציבור החרדי והדתי

יעוץ אישי חינם

072-3223000
2 אפריל 2019 מאת טלחופש

אושרה התכנית הממשלתית, כך ימנעו את נגיף העכברת השנה בנחלי הגולן

הקיץ האחרון זכור לכולנו ובעיקר לחובבי הטבע כשנגיף העכברת שעקבותיו התגלו בעשרות נחלים בארץ הביא לסגירתם בעיצומם של ימי בין הזמנים, בעקבות הנגיף מאות מטיילים נדבקו, מאז עשו מאמצים ברשויות האחראיות להביא למניעת התפשטות הנגיף ובתום עבודה מאומצת הוחלט על תיקוף תכנית שהוכנה למניעת התפשטות הנגיף בנחלים.

כזכור בשנה שעברה הביא הנגיף לירידה תלולה בכמות המטיילים בצפון הארץ ובעיקר ברמת הגולן בתקופת השיא של הקיץ והביא לירידה משמעותית בכמות התיירים שפקדו את האתרים ואת בתי הארחה.

החודש אישרה הממשלה תכנית בהובלת רשות הטבע והגנים יחד עם המשרד להגנת הסביבה להוצאת הבקר מערוצי הנחלים, באגן הכנרת במטרה להפחית הסיכון למחלות זיהומיות בנחלי הצפון.

במסגרת התוכנית החדשה:

• יוצבו מתקני השקיה לבקר מחוץ לערוצי הנחל

• יורחב דיגום הנחלים ומקורות המים בצפון

• ינוטרו מחלות בחיות בר

• יחוסנו עדרים על ידי השירותים הווטרינריים.

בכדי לרענן מעט את הזיכרון נביא שוב בפניכם הקוראים מהו נגיף העכברת וכיצד הוא מתפשט.

בשנים האחרונות, עקב בצורות חוזרות, התמעטו הזרימות בנחלי האיתן בארץ. כתוצאה מכך, המערכות הטבעיות באזור הצפון, ובייחוד באגן ההיקוות של הכנרת, חשופות ופגיעות יותר לזיהומים שונים – בריאותיים וסביבתיים.

עכברת היא מחלה זיהומית זואונוטית, העוברת מבעלי חיים לאדם, הנגרמת על-ידי חיידק, ובהיעדר טיפול היא עשויה לגרום לתסמינים קשים כמו דימום מהריאות, דלקת קרום המוח וסיבוכים נוספים עד כדי מוות.

הסיבות העיקריות להתפרצות הן:

• מיעוט הזרימה בנחלים

• טמפרטורה גבוהה האופיינית לחודשי הקיץ

• בקר וחיות בר שצורכות מי נחל ושוהות במים עצמם תוך הפרשת צרכיהן.

ללא התערבות של הרשויות התפרצות הנגיף עלולה להיווצר שוב בקיץ הקרוב והתכנית הממשלתית עשויה להביא לשיפור המצב הטבעי במקורות המים הצפוניים של ישראל, לעלייה בעמידות המערכות האקולוגיות, וכתוצאה מכך גם להפחתת הסיכון לבריאות הציבור. בנוסף, היא תימנע פגיעה אפשרית בענף התיירות.

תכנית הפעולה שהגיש השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, תבוצע באמצעות רשות הטבע והגנים. עיקר התוכנית הוא הקמת שקתות במעלה אגני הנחלים, וכתוצאה מכך יוסט הזיהום הנובע מרעיית הבקר ותמנע הגעתו למקורות המים בצפון. מהלך זה יוביל למניעת זיהום סביבתי בנחלים וכך גם למניעת התפרצות מחלות בעקבות רחצה במקורות מים מזוהמים. כך נוכל גם להבטיח לאזרחי ישראלים קיץ נעים של טיולים בראש שקט ואת פעילותם הרציפה של אתרי הטבע והתיירות בצפון ארצנו.

התכנית תבוצע בשיתוף משרד הבריאות, משרד החקלאות, רשות המים ורשות ניקוז כנרת ויוקם צוות בין-משרדי לתיאום של כלל היבטי הזיהום בנחלי הצפון. כל משרד יפעל בתחומו ובמשותף – כדי לצמצם זיהומים ומחלות, ובהם העכברת. התכנית תבוצע מתקציבי המשרדים והגופים, כאשר התקציב המתוכנן עומד על כ-14 מיליון ₪. בתקווה כי הקיץ נוכל ליהנות מנחלים נקיים וללא נגיפים.

צילום: shutterstock



כתיבת תגובה

החופשה שלי

להוספת פריטים לתוכניה, לחץ על הסמל: המופיע לצד העסק.

שלח את התכניה במייל

שלח את התכניה במייל